Τετάρτη 8 Απριλίου 2015

Η Βιογραφία του Πατάντζαλι Μαχαρίσι (Patanjali Maharshi)

Μαχαρίσι Πατάντζαλι (εσφαλμένα Παταντζάλι). Ο Μαχαρίσι Πατάντζαλι ήταν γιατρός, φιλόσοφος και γιόγκι που έζησε τον 4ο - 3ο αιώνα π.Χ. και είναι γνωστός ως ο συγγραφέας των Αφορισμών (Σούτρες) που είναι το κατεξοχήν θεωρητικό κείμενο στη Γιόγκα.

Πιστεύεται ότι ο Μαχαρίσι Πατάντζαλι ήταν το avatar του Adi Shesha - το Άπειρο Κοσμικό Φίδι επάνω στο οποίο αναπαύεται ο Άρχων Βίσνου (Vishnu).[4]

Προέλευση του ονόματος Πατάντζαλι

Η σύνθετη ονομασία Πατάντζαλι έχει εξηγηθεί από τους σχολιαστές της Σανσκριτικής με δύο τρόπους. Η πρώτη εξήγηση της λέξης είναι añjalau patan iti patañjali: Ο Πατάντζαλι είναι αυτός που έπεσε μέσα σε διπλωμένα χέρια. Το όνομα προέρχεται από ένα μύθο σχετικά με τη γέννησή του, ο οποίος λέει ότι ο Σέσα, το θεϊκό φίδι-βασιλιάς, ενσαρκώθηκε ως μωρό φίδι και έπεσε στα διπλωμένα χέρια (Anjali Mudra) ενός Βραχμάνου.
Η δεύτερη εξήγηση αναλύει τη λέξη ως μια ένωση Bahuvrihi: patanto namaskāryatvena janānāmañjalayo yasmin viṣaye sa. Εκείνος για τον οποίο τα διπλωμένα χέρια των ανθρώπων πέφτουν είναι ο Πατάντζαλι. Η σύνθετη ονομασία του Patan jali μας δίνει: Patan= όχθη και Jal= νερό, στη γλώσσα Σίντι στον Πολιτισμό της Κοιλάδας του Ινδού.[1]

Ένα ή περισσότερα πρόσωπα;

Το όνομα Πατάντζαλι αναφέρεται σε έναν αριθμό προσώπων για τα οποία έχει ήδη γίνει μεγάλη έρευνα από λόγιους στον 21ο αιώνα και παρόλα αυτά παραμένει ένα θέμα που δεν έχει πλήρως διασαφηνιστεί. Το όνομα Πατάντζαλι αναφέρεται στα παρακάτω άτομα, που ενδεχομένως να είναι το ένα και αυτό πρόσωπο, ο Πατάντζαλι Μαχαρίσι:


  • Ο συγγραφέας του Mahābhāṣya, μια εξελιγμένη πραγματεία περί της σανσκριτικής γραμματικής και γλωσσολογίας, διατυπωμένη ως ερμηνευτικά σχόλια στα vārttikas του Kātyāyana, σχετικά με την Aṣṭādhyāyī του Panini. Η ζωή αυτού του Πατάντζαλι είναι η μόνη που μπορεί να χρονολογηθεί με ασφάλεια (καθώς ένα από τα γραμματικά παραδείγματα που χρησιμοποιεί κάνει αναφορά στην πολιορκία της πόλης Σακέτα (Sāketā) από τον Μένανδρο[3], ένα γεγονός που είναι γνωστό από άλλες πηγές, ότι έλαβε χώρα γύρω στο 120 π.Χ.).
  • Ο συντάκτης των Αφορισμών της Γιόγκα, μια σημαντική συλλογή από αποφθέγματα για την πρακτική στη γιόγκα, ο οποίος σύμφωνα με μερικούς ιστορικούς ήταν προύχοντας του Σάμκυα, ταυτόχρονα με την Σάμκυα-Καρίκα του Ισβάρα Κρίσνα γύρω στο 400 μ.Χ..
  • Ο Πατάντζαλι είναι ένας από τους 18 σίντα (siddhas) στην παράδοση των Ταμίλ Σίντα (Shaiva/Saivism).
  • Ο συγγραφέας μιας ακαθόριστης εργασίας στην ιατρική (Αγιουρβέδα).

Σε ορισμένες σανσκριτικές γραμματικές εργασίες, ο Πατάντζαλι αποκαλείται «ο άνθρωπος από το Gonarda». Gonarda είναι το αρχαίο όνομα της Gonda - μια περιοχή του Ούταρ Πραντές (Uttar Pradesh), περίπου 50 χλμ βόρεια της Αγιόντια ή Αγιοντύα. Τα ελληνικά χρονικά κάνουν αναφορά για κάποιον Πατάντζαλι, όταν οι Έλληνες πολιόρκησαν την πόλη Σακέτα, γνωστή ως Αγιόντια ή Αγιοντύα τον 2ο αιώνα π.Χ.. Αυτό υπονοεί ότι ο Πατάντζαλι ήταν πιθανότατα από την Gonda, μια περιοχή τεράστιας σημασίας όπου ο Βούδας και ο Μαχαβίρα (Mahavira) κατοικούσαν. Στην πραγματικότητα η περιοχή Shravasti, ακριβώς έξω από την Gonda, απώτερα στο βορρά, ήταν ένα κέντρο εξουσίας κατά τη διάρκεια αυτής της χιλιετίας και ήταν η πρωτεύουσα του Janapad. Άλλωστε, αυτή ήταν μια περιοχή διδασκαλίας των Σανσκριτικών. Ορισμένοι έχουν την άποψη ότι γεννήθηκε στη "Gonarda" που βρίσκεται στην Thiru Kona Malai, στη Σρι Λάνκα.[1]

Στη παράδοση του Γιόγκα, ο Πατάντζαλι είναι ένα σεβαστό πρόσωπο και έχει θεοποιηθεί από πολλές ομάδες, ειδικά στην παράδοση Μπάκτι των Σαϊβιτών. Υποστηρίζεται από κάποιους ότι ο Πατάντζαλι είναι μια ενσάρκωση του μυθικού φιδιού Ανάντα. Το έργο αυτού του Πατάντζαλι περιλαμβάνει τους Αφορισμούς για τη Γιόγκα (Yogasūtra) και τον αναπόσπαστο ερμηνευτικό σχολιασμό περί των αφορισμών, που ονομάζεται Μπάσια (Bhāṣya). Στο παρελθόν, είχε θεωρηθεί από κάποιους ότι οι σούτρες και η Bhaṣya είχαν διαφορετικούς συντάκτες, ο ερμηνευτικός σχολιασμός αποδόθηκε σε κάποιον «συντάκτη»-τον Βυάσα (Vyasa). Ωστόσο, σύμφωνα με πρόσφατη διεξοδική επανεξέταση του συνόλου των αποδεικτικών στοιχείων επιβεβαιώθηκε η άποψη πολλών παλαιότερων συγγραφέων στα σανσκριτικά κατά την περίοδο πριν από το 1000 ότι ένα και το αυτό πρόσωπο συνέθεσε τους Αφορισμούς (Σούτρες) και έκανε τον ερμηνευτικό σχολιασμό (Μπάσια). Η ίδια μελέτη επιβεβαιώνει επίσης την ημερομηνία της σύνθεσης της εργασίας αυτής, που ανάγεται περί το 400 π.Χ.[1]


Μαχαρίσι Πατάντζαλι Παταντζάλι φίδι σούτρες
Ξύλινο αγαλματίδιο που αναπαριστά τον
Μαχαρίσι Πατάντζαλι με την κουνταλίνι
ενεργοποιημένη. Επάνω από το κεφάλι εξέρχονται
κόμπρες σε κατάσταση αφύπνισης και το κάτω
μέρος του σώματός του ως το τελικό μέρος του φιδιού
τρεισήμισι φορές κουλουριασμένο που είναι
το σύμβολο της Κουνταλίνι.

Ο γνωστός Ινδός σοφός Πατάντζαλι, ο οποίος συστηματοποίησε τις μέχρι τότε προφορικά μεταδιδόμενες γνώσεις για τη γιόγκα συγγράφοντας τους περίφημους «αφορισμούς», θεωρεί ότι γιόγκα είναι η συγκράτηση του νου από το να σχηματίζει «κυματισμούς», δηλαδή σκέψεις. Αν και η άποψη αυτή ίσως θεωρείται από πολλούς υπεραπλούστευση, άλλοι διατείνονται ότι εισχωρεί στη βαθύτερη ουσία της μεθόδου της γιόγκα, βρίσκοντας τον κοινό παρονομαστή πίσω από την ποικιλομορφία των τεχνικών και των θεωριών, όχι μόνο της γιόγκα, αλλά και άλλων ανατολικών παραδόσεων, όπως ο Βουδισμός και το Ζεν, καθώς και δυτικής προέλευσης όπως ο Ερμητισμός και η Καμπαλά.[2]

Βασική τεχνική για την πραγμάτωση στη γιόγκα είναι ο διαλογισμός. Κάτι το οποίο συχνά παραβλέπεται από σύγχρονους ασκούμενους στη γιόγκα είναι η παράλληλη εργασία για την ηθική τελείωση του ανθρώπου, ανάγκη την οποία επισημαίνει και ο ίδιος ο Πατάντζαλι. Χωρίς την ταυτόχρονη άσκηση του διαλογισμού και της ηθικής τελείωσης (όπως η μείωση του εγωκεντρισμού, της βιαιότητας και όλων των αρνητικών συναισθημάτων μας), η γιόγκα δεν θα μπορέσει να δώσει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Τα οφέλη της γιόγκα είναι ψυχοσωματικά, καθώς αποτελεί μέθοδο εσωτερικής εξερεύνησης, η οποία αναγνωρίζει την αλληλεξάρτηση του σώματος με το νου, και επιφέρει αρμονία σε όλες τις ανθρώπινες υποστάσεις, στη σωματική, στη διανοητική-συναισθηματική, στην πνευματική.[2]

ετικέτες: βιογραφία, βιογραφια, πατάντζαλι, παταντζάλι, μαχαρίσι, μαχαρσι, σούτρες



__________
Παραπομπές
1. wikipedia
2. βικιπαίδεια
3. Περιοδικό «ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ», Τεύχος 127 [pdf]
4. I love India

1 σχόλιο: